2007-03-28

Installera linux - gå miste om garantin

Linux.com skriver om ett minst sagt intressant fenomen. En kvinna köpte en ny laptop och gjorde som ganska många gör, blåste bort Windows och installerade Linux, eller mer specifikt Ubuntu. So far, so good.

Inom ett år började hennes nya Compaqtangentbord krångla. Ingen större deal, sånt täcks av garantin. Eller?

Nej, inte om man kör linux tydligen.
When she called Compaq -- the unit comes with a one-year warranty on the hardware -- they asked what operating system she was running. When she told them Linux, they said, "Sorry, we do not honor our hardware warranty when you run Linux." In order to get warranty service, she was told, she would have to remove Linux and reinstall the original OS.
Någon som har råkat ut för samma sak? Jag har aldrig fått frågan vilket operativsystem jag kör när jag velat ha något fixat på garantin. Kanske tur..

Källa: Linux.com

Labels: , ,

1 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Jag kan tänka mig att det var följande scenario:

Tanten ringer compaq kundtjänst och vill ha ett RMA för en garantireparation, men kundtjänst vill felsöka med kunden innan RMA lämnas ut. Då jag antar att deras kundtjänst inte har några supportmanualer för linux, klarar inte kundtjänst av det. Naturligtvis ska tanten få sitt RMA ändå, men det är möjligt att kundtjänst-personalen inte får lämna RMA utan felsökning först.

Jag minns en gång när jag jobbade som support-tekniker och en kollega pratade med Olivetti support om en garantireparation. Motorn i floppydrivern hade nästan totalt gått sönder (surrade lite, men orkade knappt vrida skivan i disketten). Dock vägrade olivetti ge honom ett RMA innan han "flashat bios", vilket naturligtvis inte hjälper. Slutade med att han höll luren från örat i 30 sekunder, och därefter meddelade han att flashningen var klar, och att problemet inte var avhjälpt...

28 March, 2007 11:56  

Post a Comment

<< Home