2007-01-15

mp3.com

Hur många minns mp3.com? Sidan där du kunde hitta skitmycket bra musik helt gratis. Sidan som var före last.fm med att streama topplistemusik till sina användare. Sidan som jag hittade jättemånga bra artister (som senare fick skivkontrakt och man fick pirata på vanligt vis.)

Samma sida som stämdes av skivbolagen och senare blev uppköpta av CNET och blev till..ja..dagens mp3.com. Som är helt totalt värdelös.

Grejen med mp3.com var ju att artisterna tjänade pengar på att lägga upp sin musik där. Vad jag minns så fick de som låg överst på topplistan en rejäl check. Och intäkterna kom ifrån reklamen på sidan, och delades upp enligt antal nerladdningar av artistens musik.

Det var ju som sagt ett antal artister som blev stora genom mp3.com. Fick spelningar och fans över hela världen - utan skivkontrakt. Redan då pratades det om skivbolagens död och hur det där med internet var framtiden. Säkerligen var det en bidragande orsak till stämningen mot my.mp3.com, och i förlängningen mp3.coms död.

Blev påmind om sidan av ett blogginlägg på Andreas Viklunds blogg. Hur jag hittade dit minns jag inte, men hans musik hittade jag i mitt mp3arkiv, och i mp3ornas id3-tagg hittade jag "mp3.com".

mp3.com startade 1998 och slog igen 2003.

Labels:

1 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Jo, jag kommer ihåg.
Laddade upp mina låtar där via slött telefonmodem. Back then. Hittade en del bra musik där också. Även jag blev påmind om mp3.com nyligen när jag stötte på http://makingtheartist.com vilken verkar ha en inriktning som gav mig flashbacks från slutet av 90-talet. Den kanske är bra, men jag orkade inte med en sajt till. Kanske en mer visionär sajt, nån annan gång.

15 January, 2007 20:13  

Post a Comment

<< Home