2007-02-01

FRA publicerar klargörande

FRA verkar lite sura på debatten som förs kring avlyssningsförslaget.. Då kan man ju posta en humoristisk FAQ och då borde allt lösa sig, right?

FRA..jag tycker om er i hemlighet. Jag gör det. Ni har sjukt häftiga leksaker som jag skulle vilja komma och leka med någon dag. Ni precis som jag gillar radioapparater. Men ni förstår inte vad det är jag är orolig för..

Precis som att det här förslaget på pappret inte kommer drabba någon oskyldig svensk (men gärna andra) så ska ju SÄPOs övervakning och avlyssning inte drabba människor (eller..svenskar) som inte är ett hot mot rikets säkerhet.

Men jag har läst SOU 2002:91. Om SÄPO kunde råka spionera på Fältbiologer och använda telefonavlyssning så svepande så kan nog ni också få lite oklara direktiv och övervaka "lite för mycket". För oklara direktiv är ju ungefär vad FRA lever på, det medger till och med er generaldirektör.

Och även om ni är guds bästa barn och aldrig kommer göra något fel så ändras tiderna ganska snabbt. Och jag vet inte om det är jag som har för mycket Orwell i bokhyllan, men kom igen.. Om staten goes bad vill jag att det ska vara lite mer än ett telefonsamtal mellan "Ingen avlyssning av ALL datatrafik" och "Avlyssning av ALL datatrafik". Mer än att bara trycka på en knapp.

Förstår ni, FRA? Klart ni gör. Det är bara intellektuella människor på FRA. Med häftiga flygplan och båtar och antenner och..och..fan. Det är svårt att tycka illa om er. Men jag hoppas ni förstår lite bättre varför vi är skeptiska nu. Ok?

Labels: , ,

0 Comments:

Post a Comment

<< Home