2007-01-06

EU nekar Sveriges förfrågan om skattefri flygbensin

EU har avslagit Sveriges förfrågan om fortsatt skattefritt för flygbensin.

Vad nu vår regering kommer att göra vet vi inte än, men skulle det bli höjning så kan vi räkna med en fördubbling av priset, som redan idag ligger på runt 9kr litern. En ultralätt maskin drar en 11-15 liter i timmen, och för normalklassade kärror är det inte ovanligt med 40 liter i timmen. Det blir med andra ord en saftig höjning av timpriset, och detta kommer att slå hårt mot allmänflyget (det är ju inte direkt någon billig hobby från början, det där) och mot landets flygutbildningar.

Okej. De negativa effekterna av det här är ganska klara. Men varför är det då så viktigt att skatten "harmoniseras" som det heter? Jae, policies heter det.
The authorisation requested would also contradict the Community environment, energy and transport policies, primarily because it does not accurately reflect negative external costs of such activity.
Konkurrens, miljö, energi och transportpolicies. Okej. Men..är verkligen "private pleasure flying" (där "flight training" ingår tydligen) verkligen en sån börda för miljö, konkurrens och sådär då?

Tja, IAOPA hade en del att säga om det:

In Sweden there is no tax on avgas, partly in recognition of the fact that oil companies there have invested millions of euros to create unleaded and ETBE avgas – a research program which is no longer affordable under the EC’s tax regime. Consumption in Sweden is expected to fall by 50 percent as the retail price, currently around 0.90 euros a litre for unleaded avgas, almost doubles.

[...]

The EC’s tax sledgehammer is particularly inappropriate in the tiny avgas market, where specialist companies provide fuels in pharmaceutical quantities.
Avgas production in Europe equals one quarter of the motor fuel that evaporates from car tanks. Revenues from the additional taxes will be utterly negligible, and as some countries have pointed out, will cost more to collect than they will raise. Portugal sought an exemption on these grounds. Malta cited competition from non-EC countries, to whom we are exporting our flight training industry. The United Kingdom made the same point, while complaining of compliance costs and raising the issue of safety, as users were tempted to forsake avgas for motor fuel. Sweden quoted the requirement for access to remote communities, and the need for affordability in flying to foster currency and therefore safety. The EC, however, brusquely dismissed every request, and failed even to consider those from Denmark and Poland at all. (min fetstil)
Ja, det där med att Sverige är det enda landet som erbjuder oblyad flygbensin och att all dylik forskning förmodligen upphör med detta beslutet är ju jättebra för miljön! Verkligen! Och att ännu fler drar till icke-EU-stater för att fixa sin flygutbildning är ju perfekt! Jag menar, kan vi skatta ihjäl en liten industri så ska vi såklart göra det! Bara för sakens skull också.

Man får ju hoppas att regeringen sätter sig på tvären och ger EU fingret. Men vågar man hoppas på det? Den som lever får se. Personligen tänker jag nog slutföra min flygutbildning illa kvickt, medans man fortfarande har råd..

Lite mer info:

Labels: , ,

0 Comments:

Post a Comment

<< Home