2006-10-06

USA får peta runt i flygbolagens system

Är du vegetarian, eller gillar du fönsterplats i planet? Är du glömsk och har missat några flighter, eller du kanske rentav brukar ha för vana att boka returbiljett när du väl är framme? Gratulerar - du är en av dem amerikanska myndigheter vill ha mer information om - redan innan du reser till USA.

Inte mindre än 34 olika uppgifter om resenärerna ska USA:s myndigheter få tillgång till, annars får planet inte landa. Och tillgång till förresten.. Myndigheterna får själva gå in i systemen och titta efter. Det handlar inte om något utbyte av uppgifter, alltså.

Det nya avtalet gäller tills senast den sista juli nästa år. Efter det lär nya förhandlingar komma, och flygbolagen oroar sig för att det kan komma ett tidskrav in i bilden, t.ex. att uppgifterna ska finnas tillgängliga en timme innan takeoff, vilket lär innebära tidigarelagd incheckning. Typiskt dåligt för resenärer och flygbolag.

Snälla EU, kan någon inte sätta ner foten och typ..låta bli att lämna ut till alla myndigheter vilken kost jag äter och att jag gillar fönsterplats? (Jag vill veta vad som pågår, liksom. Har lite tvångstankar om att alltid sitta så jag ser vingar och motorer (utom på MD80 och liknande kärror). Jag är absolut inte flygrädd, men ska jag som pilot sitta i kärran utan att få styra så vill jag iaf se vad som pågår.)

Källa: Sydsvenskan

0 Comments:

Post a Comment

<< Home