2006-10-02

Fildelare frikänd!

Computer Sweden levererar en högst välkommen nyhet. Den så kallade Västeråsfildelaren frikändes av Hovrätten. Bevisen höll inte. Skärmdumpar är inte tillräcklig bevisning, och det konstateras nu att det förmodligen kommer krävas en husrannsakan för att få en hållbar dom, och för att få det krävs ett straff som ger fängelse. Och hittills har det bara blivit dagsböter.

Kul för västeråsbon med dålig filmsmak. Och bra för resten av sveriges fildelare, som nu sitter lite säkrare i stolen. Inte för att de satt så osäkert från början, men ändå.

Jag sitter och funderar över vilken roll det här kommer ha i TPB-härvan. Håkan Roswall sa ju i sin promemoria att man skulle avvakta hovrättsdomen innan man försökte sätta dit TPB (sen fick regeringen brev ifrån andra sidan plurret och vad som hände sen vet ni ju). Jag tolkar det som att det borde vara ett bakslag för Roswall med vänner, och det är ju bra.

Nu inväntar jag med spänning uttalandena ifrån antipiraterna. Blir det gråt i halsen och uppgivenhet, eller stridslystenhet?

Via Nicklas Lundblad

2 Comments:

Blogger Tor Skude said...

Bevisföringen i TPB-fallet är dock inte lika tunn som den i Hip Hip Hora-domen, eftersom den förra bygger på ett jättebeslag av datorer men den senare bara på skärmdumpar, muntliga vittnesmål och dåliga timestamps. Intressant är det likafullt.

02 October, 2006 22:09  
Anonymous Anonymous said...

Tillslaget var mycket mer än mot just TPB, de tog ned servrar från Antipiratbyrån och en massa andra företag, som inte har ett dugg med TPB att göra, och dessutom så hadde dom inget bevis att gå på när det gällde att föra tillslaget mot PRQ som är om jag får säga det själv en jävligt bra isp, kan du säga vilka bevis dom haft för att få detta tillslag att bli tillåtet? och om du personligen hört om dom har hittat något som kan styrka deras "antydan" på TPB, och alla andra företag som har haft en server hos PRQ? snälla, säg det till mig och gärna till administratörerna på TPB, PRQ, Antipiratbyran.org, och alla andra med, jag kan lova att dom vet lika mycket som mig, de är ju som sagt för tryckfrihets lagen. ;)

04 October, 2006 23:23  

Post a Comment

<< Home