2006-05-29

Hur mycket info om dig finns i din flygbiljett?

The Guardian har (hade, inte sett den förrens idag) ett intressant reportage om hur lätt det var att lyfta ganska mycket (okej, väldigt mycket) information om en en flygresenär genom att endast använda ett upphittat boardingcard, och fortsätta därifrån.

Nu ska kanske flygbolaget i fråga lastas för just den incidenten men det är ändå en påminnelse om att hur lite det krävs för att verkligen kolla upp allt om någon. Och det är inte så att man tänker att all den informationen skulle gå att få fram genom en liten papperslapp det är tänkt att man ska slänga ifrån sig när man är klar med vad det nu var tänkt den skulle användas till.

Jag gillar ny teknik och jag tycker om när saker blir smidigare för mig. Men hur mycket information är det rimligt att det ska lagras i våra boardingcards, bussbiljetter och idkort? Personlig integritet väger nog lite väl lätt i avvägningen mellan säkerhet och flexibilitet ibland.

1 Comments:

Blogger rasmus said...

Jag flyg med SAS från Amsterdam till Stockholm för en vecka sedan. Jag visade varken pass, ID-kort eller betalkort en enda gång under resan. På boardingkortet stod ett namn som kunde ha varit vilket som helst. Jag blev faktiskt lite förvånad, men i det avseendet verkar Schengen (än så länge) fungera som det sades.

30 May, 2006 00:43  

Post a Comment

<< Home