2006-06-30

Nästa steg - jaga bloggare

Senaste fenomenet som svenska rättsväsendet nu tänker prioritera gällande upphovsrättsbrott på nätet är om man får tro Sveriges Radio upphovsbrott den olagliga spridning av upphovsrättsskyddade bilder på bloggar.

Nej jag skämtar inte. Bilder. På bloggar. Överåklagare Sven-Erik Ahlhem tror att detta bli nästa steg efter att ha jagat film- och musikspridare.. Anders Ahlqvist på Rikskriminalpolisen konstaterar att det är väldigt enkelt att ägna sig åt denna hemska verksamhet (att kopiera bilder) och att det är säkert många som inte är medvetna om att upphovsrättsintrång sker. Någon anonym röst menar att folk struntar i vilket.

Jag tror att i 99,9% av fallen så är det tämligen fair use det handlar om, speciellt i bloggvärlden. Mina (högst amatörmässiga) montage som ibland dyker upp på bloggen kan man säkert få till upphovsrättsbrott, men jag hävdar mina konstnärliga moraliska rättigheter här.

Någon borde ställa Ahlhem mot väggen och fråga honom hur han egentligen prioriterar. Artikeln konstaterar ju att inga mäktiga organisationer ligger bakom dessa upphovsrättsinnehavare, och USA flåsar inte Ahlhem i nacken den här gången, och alla är väl överens om att detta INTE är ett allvarligt brott. Varför ska det då prioriteras och ses som ett nästa logiska steg efter att jaga andra sorters fildelare?

7 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Det heter "artikeln".

30 June, 2006 17:45  
Blogger 🐰 said...

Sydsvenska är gulligt.

30 June, 2006 18:34  
Blogger Dabitch said...

Det finns inget som heter "fair use" i svensk eller europeisk lagstiftning. Det är nog citatrötten du tänker på, men den Amerikanska lagltermen "fair use" och citaträtten är inte exakt likadana så använd rött term. ;)

01 July, 2006 15:15  
Blogger Dabitch said...

Aaaargh. Jag hatar danska tangentbord där ö och ä har bytt plats. Så otroligt förvirrande!

01 July, 2006 15:16  
Blogger Henrik Persson said...

man vet att bloggen börjar bli välbesökt när språkpoliserna börjar kommentera stavningen. :)

och nej jag vet att det inte finns något som heter fair use i svensk lagstiftning, men jag ville inte åberopa lagen för att försvara användandet, så det spelar mindre roll.

01 July, 2006 16:49  
Blogger Danyael X said...

This comment has been removed by a blog administrator.

21 July, 2006 20:46  
Blogger Danyael X said...

INga stora Lobby organisationer?

Tja CORBIS är ju gigantisk och sväljer ju upp en hel del bildbyråer utan att blinka.

Bill Gates som ligger bakom CORBIS, köpte ju Bettmann arkivet som han har köpte en saltgruva i Pensylvania för att lagra så där en 20 miljoner bilder i minus 20 celsius.

CORBIS representrar ju Reuters samt en massa filmbolag....Paramount Metro Goldwyn Meyer och Hearst Entertainment (Remember Randolf Hearst? Rosebud!)

Inte för att jag tror att någon gives a shit när det gäller bloggarna.
Men man vet ju aldrig...
Bill är ju en ganska fanatisk DRM människa...

21 July, 2006 20:50  

Post a Comment

<< Home