2006-06-27

Fingeravtryck krävs för inrikesflyg

Sydsvenskan rapporterar att SAS nu ska införa fingeravtryckskontroll på inrikesflyget (är detta en del i "det nya inrikesflyget"?), för att liksom vara säkra på att det är samma människa som checkar bagaget som går ombord på flygplanet.

Inrikesflyget, inte utrikes. Inte USA-flighten. Nej, mellan typ..Sturup och Arlanda. Nu är det inte jättehemskt egentligen. Fingeravtrycken ska tydligen raderas igen efter att du stigit ombord (eller det är i alla fall vad jag kan utläsa av artiklen) och jag antar att de inför det här för att underlätta för sig. Fingeravtryck kan lämnas, sparas och så vidare hyfsat automatiskt. Och det var ganska bökigt i gaten nu när jag flög till Stockholm senast och råkade checka in bagaget. Då fick man stå i den långa kön och låta gatepersonalen kika på mitt ID, tack vare luftfartsstyrelsens nya bestämmelser.

Nej, i sig är det här inte jätteallvarligt. Rent praktiskt kanske det gör resandet smidigare. Men det är lik förbannat ytterligare ett steg mot ytterligare registrering och övervakning.. Och frågan är om man inte hellre står två minuter i gaten extra.

Jag fortsätter mot mitt flygcertifikat i alla fall, så kan man flyga lite hur man vill utan att ens legitimera sig.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home